Χαρακτηριστικά Αυτισμού

Λίστα των πιθανών χαρακτηριστικών ενός ατόμου Συνδρόμου ASPERGER (AS), Υψηλής Λειτουργικότητας Αυτισμού (HFA) ή Διάχυτης Αναπτυξιακής Διαταραχής - μη καθοριζόμενης (PDD-NOS).

Κανένας δεν θα έχει όλα αυτά τα χαρακτηριστικά! Αυτά είναι πιθανά χαρακτηριστικά! Μερικά από τα χαρακτηριστικά μπορεί επίσης να εμφανίζονται σε σύνδεση μ’ άλλες διαγνώσεις, όπως το Σύνδρομο NOONAN, Σύνδρομο TOURETTE, Ψυχαναγκαστική Διαταραχή (OCD), κτλ.

 

1. ΓΝΩΣΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ

  • Εξαιρετική μηχανική αποστήθιση (παπαγαλία) σε  κάποιους τομείς

  • Ανεξέλεγκτοι φόβοι: δυσκολία να κρίνουν καταστάσεις που δημιουργούν φόβο – μπορεί να φοβούνται υπερβολικά σε ασφαλείς καταστάσεις  ή να μη φοβούνται σε επικίνδυνες καταστάσεις

  • Προσανατολίζονται στις λεπτομέρειες

  • Δυσκολία να δουν τη συνολική εικόνα – κατάσταση

  • Εφαρμόζουν το ίδιο επίπεδο λεπτομερειών σε κάθε κατάσταση είτε είναι κατάλληλο είτε όχι

  • Μπορεί να έχουν εξαιρετικά υψηλά χαρακτηριστικά σε μερικούς τομείς αλλά  πολύ χαμηλά σε άλλους ή ειδικά ταλέντα

  • Προτιμούν συγκεκριμένες παρά αφηρημένες έννοιες

2.ΓΛΩΣΣΑ

  • Αντιστροφή αντωνυμιών
  • Εξαιρετικό λεξιλόγιο, οι λεγόμενοι «Μικροί Καθηγητές»
  • Η καθομιλουμένη γλώσσα μπορεί να εμφανίζει δυσκαμψία
  • Μιλάνε με έτοιμες ή δανεικές φράσεις από άλλες καταστάσεις ή ανθρώπου
  • Σχολιάζουν καταστάσεις με ειλικρίνεια αλλά με τρόπο μη αποδεκτό
  • Έχουν δυσκολίες να προσαρμόσουν την ένταση και την ταχύτητα στον λόγο
  • Προβλήματα με την μελέτη των ρυθμών του λόγου (προσωδία): υπάρχει ακανόνιστη προφορά και κλίση
  • Κυριολεκτική γλώσσα: δυσκολία στην κατανόηση των σχημάτων λόγου (παρομοιώσεων, μεταφορών, αλληγοριών κτλ.)
  • Ο λόγος μπορεί να έχει αρχίσει πολύ νωρίς στην ανάπτυξη ή μπορεί να έχει αρχίσει και να έχει σταματήσει για μια χρονική περίοδο
  • Επαναλαμβάνουν την τελευταία λέξη ή φράσεις αρκετές φορές (ηχολαλία)

 

3. ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ

  • Οργή/θυμός/πόνος, μπορούν να εκφραστούν με μη αναμενόμενους τρόπους
  • Τελειομανία
  • Εύκολη υπερδιέγερση από ήχο, κόσμο, φώτα, μυρωδιές
  • Το εσωτερικό συναίσθημα δεν ταιριάζει με την εξωτερική συμπεριφορά

 

4.ΚΙΝΗΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ

  • Δυσκολία με μερικές δεξιότητες που απαιτούν την ανάπτυξη της κινητικής δεξιότητας:

α) Δεξιότητες αδρής κίνησης π.χ. οδήγηση ποδηλάτου, κολύμπι

                  β) Δεξιότητες λεπτής κίνησης π.χ. γράψιμο, δέσιμο κορδονιών

  • Μπορεί να έχουν κάποιες προηγμένες ηλικιακά κατάλληλες δεξιότητες, ενώ άλλες είναι καθυστερημένες
  • Ασυνήθιστος διασκελισμός ή αδεξιότητα
  • Δυσκολία με κινητικές δεξιότητες που απαιτούν ακριβή οπτική αντίληψη π.χ. περιστρεφόμενες πόρτες, συμμετοχή σε σπορ κτλπ

 

5.ΕΜΜΟΝΕΣ

«Συνεχιζόμενη ή επαναλαμβανόμενη δραστηριότητα ή πράξεις:

1) Μη ελεγχόμενη επανάληψη μιας λέξης, φράσης ή χειρονομίας.

2) Αυθόρμητη επανάληψη μιας σκέψης, εικόνας, φράσης ή ήχου στο νου»-American Heritage Dictionary

  • Ιδεοληψία –  εμμονή με μια ιδέα, επιθυμία, συναίσθημα κτλ.
  • Καταναγκασμοί – επαναλαμβανόμενη, παράλογη παρόρμηση να εκτελέσει μια πράξη
  • Πολλές και ποικίλες συλλογές
  • Πολύ δύσκολη ανακατεύθυνση (αλλαγή συγκέντρωσης ή σκέψης από μία δραστηριότητα ή ιδέα σε μια άλλη)
  • Ένα συναισθηματικό περιστατικό μπορεί να καθορίσει τη διάθεση για το υπόλοιπο της μέρας. Δεν μπορεί να αφήσει τα συναισθήματα να περάσουν γρήγορα

6. ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΜΗΝΥΜΑΤΑ

  • Δυσκολία να αναγνωρίζουν την έκφραση του προσώπου και το συναίσθημα σε ένα άλλο άτομο
  • Δυσκολία να καταλάβουν τη γλώσσα του σώματος
  • Δυσκολία να κατανοήσουν τους κανόνες της συζήτησης
  • Δυσκολία κατανόησης των αλληλεπιδράσεων μιας ομάδας
  • Υπερβολική ή ελάχιση βλεμματική επαφή
  • Δυσκολία κατανόησης των αστείων που κάνουν οι άλλοι
  • Προβλήματα αναγνώρισης προσώπων (προσωποαγνωσία – face blindness)
  • Φαίνονται απόμακροι ή υπερβολικά φιλικοί
  • Μπορεί να υιοθετούν συμπεριφορές άλλων, συνήθειες λόγου ή ντυσίματος για να ενισχύσουν την επικοινωνία και την κοινωνική αποδοχή

7.ΑΙΣΘΗΣΕΙΣ

  • Υπερευαισθησία ή υπο - ευαισθησία στο φως, πόνο, γεύση, άγγιγμα, ήχο, μυρωδιά.

α) Μπορεί να έχουν τραυματισμούς τους οποίους αγνοούν

β) Μπορεί να υφίστανται φυσικό πόνο από την υπερευαισθησία σε φως, ήχο, άγγιγμα

γ) Πολύ επιλεκτικοί στο φαγητό, τόσο στη συλλογή των τροφών όσο και στον τρόπο που σερβίρονται

δ) Μπορεί να λαχταρούν ένα ιδιαίτερο άγγιγμα, μυρωδιά, ήχο, φώτα

  • Υπερευαίσθητοι στις αλλαγές του περιβάλλοντος, ανθρώπων, τοποθεσιών.
  • Η υπερδιέγερση μπορεί να είναι αποτέλεσμα από τις τόσες πολλές λεκτικές οδηγίες ή εντολές

 

8. ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΗΡΕΜΙΑΣ

  • Επιθυμούν αντικείμενα για να νιώσουν άνετα – κουβέρτες, λούτρινα ζωάκια.
  • Μπορεί να χρειάζονται εξωτερική διέγερση για ηρεμία – βούρτσισμα, καθησυχαστικό ήχο, περιστρεφόμενο αντικείμενο
  • Ηρεμούν μέσα από μικρές διεγερτικές κινήσεις – κούνημα, βουητό, χτύπημα δαχτύλων, γλείψιμο ή αγγίζοντας τις ραφές των ρούχων
  • Ίσως χρειάζονται ξεχωριστό χώρο για να αποφορτιστούν
  • Ασυνήθιστη επαφή – σύνδεση με αντικείμενα
  • Αυτο – διέγερση π.χ. κούνημα, χτύπημα χεριών, βουητό ώστε να αυξήσουν τη συγκέντρωση και την προσοχή τους ή να ηρεμήσουν και να χαλαρώσουν

9. ΝΕΥΡΟΛΟΓΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ

  • Ασταθής νευρολογική λειτουργία:

α) Δυσκολίες προσοχής

β) Ακανόνιστος ύπνος

  • Δυσκολία κατανόησης και εργασίας με χρονικές έννοιες
  • Διαταραχές αισθητηριακής επεξεργασίας (πώς ο εγκέφαλος επεξεργάζεται πληροφορίες που λαμβάνει από τα αισθητήρια όργανα): 

              α) Διαταραχές οπτικής επεξεργασίας

              β) Διαταραχές ακουστικής επεξεργασίας

              γ) Διαταραχές αισθητηριακής ολοκλήρωσης

 

10. ΝΕΕΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ, ΜΟΝΤΕΛΑ, ΑΝΘΡΩΠΟΙ            

  • Επικεντρώνονται στους κανόνες
  • Προτιμούν να γνωρίζουν πρότυπα με μικρές μη αναμενόμενες εκπλήξεις
  • Προτιμούν οικεία μέρη, ρουχισμό, άτομα
  • Δυσκολεύονται στις αλλαγές δραστηριοτήτων
  • Δυσκολεύονται να φτιάξουν και να διατηρήσουν φιλίες (ειδικά ισάξιες φιλίες). Εμφανίζουν μεγαλύτερη επιτυχία με ενήλικες παρά μ’ άλλα παιδιά ή νέους ανθρώπους)
Χαρακτηριστικά Αυτισμού